På denne hjemmeside kan du finde svar på hvilke rettigheder, du har, som forbruger. Du kan finde vejledninger til, hvad du skal være opmærksom på, som forbruger, og udførlige vejledninger til forskellige produkter.
Derudover tilbyder Forbrugerrådet gratis gældsrådgivning til særligt udsatte fra deres rådgivningscentre i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg.
Her kan du finde en oversigt over, hvilke rettigheder du har, som køber, både før du køber og når du er kommet hjem med varen. Du kan også finde hjælp og vejledning til hvordan, du klager over specifikke varer og hvordan du går videre med en klage til f.eks. Forbrugerklagenævnet.
Ankenævnet for biler behandler forbrugerklager vedrørende køb og reparation af biler. Du kan klage til ankenævnet, hvis du har købt en bil til mere end 10.000 kr. eller har fået foretaget en reparation/serviceydelse til mere end 1.500 kr.
Du kan klage til Ankenævnet for Biler ved at udfylde klageskemaet “Begynd klageproces” på ankenævnets hjemmeside.
Det koster 400 kr. at klage til Ankenævnet for Biler. Du får dit klagegebyr tilbage, hvis du får medhold i din klage eller hvis sagen afvises.
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro behandler klager i forbindelse med kollektiv trafik eller kørsel, der træder i stedet herfor, herunder individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede. du kan eksempelvis klage over afgørelser om rejsekort, kontrolafgift, forbikørsel og rejsegaranti.
Du kan klage til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro ved at udfylde klageskemaet på ankenævnets hjemmeside.
Før ankenævnet kan behandle en klage, skal du have rettet skriftlig henvendelse til trafikvirksomheden og forgæves have søgt at få en tilfredsstillende løsning med dem.
Det koster 160 kr. at få behandlet en klage. Klagegebyret er dog 80 kr., hvis klagen vedrører et beløb under 160 kr., eller hvis klagen udelukkende angår et principielt spørgsmål og ikke drejer sig om penge. Du får gebyret tilbage, hvis du får medhold i klagen, eller hvis du trækker klagen tilbage, inden sagen oversendes til ankenævnsbehandling, hvis sagen afsluttes med forlig inden ankenævnsbehandlingen, eller hvis ankenævnet ikke kan behandle klagen.
Behandler klager fra privat brugere i forbindelse med forsikrings- og pensionsforhold over forsikringsselskaber tilsluttet Ankenævnet for Forsikring.
Behandler klager fra brugeren over nybygnings-, ombygnings-, tilbygnings- og reparationsarbejde vedrørende vvs-, bygningssmede-, maler-, snedker-, tømrer-, murer-, kloak-, belægnings- og anlægsgartnerarbejde samt klager over leverancer af vinduer, yderdøre og termoruder.