Du kan klage over din afgørelse fra Patienterstatningen om erstatning for skader efter sygdomsbehandling, undersøgelse og sundhedsfaglige pleje mv. samt sager om skadelige bivirkninger af medicin og fejlmedicinering.
Du skal sende din klage til Ankenævnet for Patienterstatningen senest 3 måneder efter du har modtaget afgørelsen fra Patienterstatningen.
Du kan sende en klage til Ankenævnet for Patienterstatningen, via et digitalt klageskema på Borger.dk.
Det er gratis at klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.
http://www.stpk.dk/da/borgere/klag-over-afgoerelse-fra-patienterstatningen/
Patienterstatningen behandler sager om erstatning for skader efter sygdomsbehandling, undersøgelse og sundhedsfaglige pleje mv. samt sager om skadelige bivirkninger af medicin og fejlmedicinering.
Der må ikke være gået mere end 3 år fra, at du fandt ud af, at du har fået en skade, og der må ikke være gået mere end 10 år fra, at du har fået foretaget behandling,.
Du kan starte en sag hos Patienterstatningen ved at udfylde en ansøgningsblanket på pebl.dk.
Det er gratis, at få behandlet en sag om erstatning hos Patienterstatningen.
Klager over psykologer kan henvendes til Psykolognævnet.
Tandlægeforeningens Patientforsikring behandler ansøgninger om erstatning fra patienter der er blevet behandlet af diverse ansatte indenfor tandplejen. Læs mere omkring dette på deres hjemmeside.
Styrelsen for Patientklager og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler klager over sundhedsfaglig behandling og tilsidesættelse af patientrettigheder. Du kan eksempelvis klage over den behandling, du har modtaget på et sygehus eller hos din læge, eller et afslag på, at få din patientjournal.
Der må ikke være gået mere end 2 år fra, at du fandt ud af, at du har fået en skade, og der må ikke være gået mere end 5 år fra, at du har fået foretaget behandling,.
Du kan klage over sygehusets, kommunens eller Udbetaling Danmarks afgørelse om en rettighed, du har. Du skal sende din klage over en afgørelse, senest 4 uger efter at du har modtaget afgørelsen fra sygehuset, kommunen eller Udbetaling Danmark.
Du kan sende en klage til Styrelsen for Patientklager/Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn via et digitalt klageskema på Borger.dk.
Det er gratis at klage til Styrelsen for Patientklager og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Styrelsen for Patientklager og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler ikke sager om erstatning for skader efter behandling. Dette gør Patienterstatningen – se mere under punktet Patienterstatningen.