Bank / Pengeinstitut
Herunder kan du læse mere om dine rettigheder i forhold til din bank som kunde herunder din ret til en NemKonto, da denne benyttes af alle offentlige myndigheder i forbindelse med udbetalinger, hvad enten det er overskydende skat, boligstøtte, børnebidrag eller overførselsindkomst. Hertil kommer også hvis din nuværende eller tidligere bank er en af dine kreditorer.

Som udgangspunkt benyttes en stor del af de faste indtægter til betaling af dine faste udgifter, men derudover skal der være til de daglige indkøb. Når du skal have kontanter ud af banken, kan det ske, ved at du møder personligt op i banken og hæver de penge, der skal bruges. I dag er der ikke mange, der har kontanter på sig, da man i stedet benytter kort til betaling i forretningerne.
Kreditkort
Ved et kreditkort trækkes købssummen ikke fra din konto, umiddelbart efter at indløser, typisk Nets, har fået oplysninger om transaktionen. Hvor lang tid der går, før beløbet bliver trukket på din konto, vil afhænge af den aftale, som du har med dit pengeinstitut. Fx kan det være aftalt, at du ved udgangen af hver kalendermåned betaler for månedens køb på kortet. Det kan også aftales, at du ud over løbende måned har en ekstra måneds kredit.
Eksempler på kreditkort er MasterCard.
Man kan ikke få kreditkort, hvis man står i RKI.
Debetkort
Ved et debetkort trækkes købssummen fra din konto, umiddelbart efter at indløser, typisk Nets, har modtaget oplysninger om transaktionen. Debetkort er ofte knyttet til en bankkonto. Dankort er et eksempel på et debetkort. Flere banker tilbyder en særlig form for debetkort, et såkaldt saldokontrolkort. Ved sådanne debetkort bliver det undersøgt, før du handler, om der er penge nok på din konto til at dække købssummen. Er der ikke det, afvises transaktionen.
Eksempler på saldokontrolkort er MasterCard debet, Maestro og Visa Electron.
Hvis man står i RKI, kan man anmode om et af disse kort, banken er dog ikke forpligtet til at udstede et debetkort.
Hvis du ikke overholder de aftaler, du har indgået med banken, vil banken igangsætte en rykkerprocedure. Når rykkerproceduren igangsættes, vil du modtage breve, hvor der står, at du skal bringe forholdet i orden, samt at der er pålagt et rykkergebyr.
Inkasso
Hvis forholdet ikke bliver bragt i orden som skrevet i rykkerne, vil sagen blive sendt til inkasso. Når det sker, bliver dine lån og kreditter opsagt til øjeblikkelig indfrielse.
Fogedretten
Hvis du ikke indbetaler det, du skylder, ender du med at blive indkaldt til en fogedret, hvor banken kan gøre udlæg i de ting, du ejer.




At gå i banken kan efterhånden sidestilles med at gå på kræmmermarked – der skal forhandles benhårdt om priserne, og det handler om at udvise godt købmandskab.
Det kan derfor ofte godt betale sig for dig at forsøge at forhandle dig til bedre priser eller vilkår i din bank. Her kommer derfor en lille guide til, hvordan du gør dette nemmest og mest effektivt. Guiden kan også bruges, hvis du ønsker at forhandle dig til udvidelse af kredit eller lån.
Guide til forhandling
For at være i en god forhandlingssituation kræver det selvfølgelig at banken anser dig som en god kunde, men hvordan defineres dette? Her kommer et par korte facts:
– Gode bankkunder er typisk kunder med et stort forretningsomfang – her ses primært på, om kunden har store udlån, banken kan tjene på, eller om kunden har store indlån, som investeres – gerne i investeringsforeninger eller på pensionsprodukter, da dette giver en pæn indtjening.
– Kravet kan også opfyldes, ved at banken forventet gode forretningsmuligheder på sigt. Dette vurderes primært ud fra, om kunden er ung og i gang med en uddannelse – jo højere uddannelse des bedre, da kunden så formentlig vil få en højere løn og dermed større forretningspotentiale.
– Gode bankkunder betaler til tiden og har aldrig overtræk på deres konti. Dette krav kan dog lempes en smule for studerende, da deres økonomi forventes forbedret på sigt.
– Gode kunder er selvsagt dem, som ikke giver tab. Så folk med gode stabile job, som over flere år har vist, at de kan styre deres økonomi, er i kombination med de øvrige ovenstående krav i høj kurs.
Forberedelse til forhandling
Når du skal forhandle med din bank, bør du være godt forberedt og gøre dit hjemmearbejde ordentligt – Du bør derfor følge disse guidelines:
– Undersøg, hvad du betaler i renter for alle dine kreditfaciliteter, og hvad du får i rente for dine indlån, samt hvilke gebyrer du har betalt det seneste år.
– Undersøg din banks priser – de skal være tilgængelige via bankens hjemmeside. Mange banker har et prisspænd, du kan derfor se, hvor i spændet du ligger. I nogle banker er der forskel på prisen, i forhold til hvilket segment du tilhører. Undersøg derfor, hvilket segment du er i, og hvad der skal til for at skifte til et bedre segment.
– Når du har undersøgt, hvad du betaler i dag og hvad din egen bank kan tilbyde, bør du undersøge, hvad andre banker kan tilbyde – dette gøres nemmest via www.mybanker.dk
– Når du har undersøgt, hvad andre banker kan tilbyde, kan du med fordel kontakte nogle af disse og få et tilbud på skrift. – Dette kan bruges over for din nuværende bank til at presse prisen.
– Hvis din nuværende bank ikke kan tilbyde dig lige så gode priser, kan du overveje at benytte dig af tilbuddet fra en af de andre banker.
Det er faktisk nemt at skifte bank, den nye bank ordner det hele, du skal blot skrive under på, at den skal flytte dit engagement, så klarer banken resten.
Du kan læse mere om, hvordan du skifter bank, under punktet ”Hvordan skifter jeg bank”




Modregning betyder, at banken må tage en del af det, der står på dine konti, til at dække, hvad du skylder banken. Den andel, som banken må tage, er ikke et fast beløb, men en vurderingssag.




Opretter din nye bank ikke en NemKonto med det samme, kan det skyldes, at banken vil undersøge risikoen for blandt andet hvidvaskning. Derfor kan du godt risikere at blive sendt hjem igen uden en NemKonto, men at du så skal returnere til banken igen et par dage senere, hvor de så vil have oprettet en NemKonto eller give dig et begrundet afslag.
Skriftlig begrundelse
Hvis en bank nægter at oprette en NemKonto, uden at du får en individuel og saglig begrundelse, bør du i første omgang bede banken om en skriftlig begrundelse, samt bede om navnene på dem, du har talt med. Hvis du optræder anstødeligt eller truende ved besøget i banken, kan dette bruges som en saglig og individuel begrundelse for at nægte at oprette kontoen.
Hvis du har gæld til din bank, og du ikke betaler, hvad du skylder, kan banken have modregningsret. Der er dog nogle forudsætninger, som skal være opfyldt:
Kravene skal bestå mellem de samme to parter:
Banken kan ikke nedbringe din gæld ved at modregne i din ægtefælles indlånskonti, da ægtefæller ikke hæfter for hinandens gæld, selv om de har fælleseje. Det samme gør sig gældende, hvis I blot er samlevende. Samtlige filialer af samme bank betragtes som én samlet enhed, og udlån i én filial kan derfor modregnes med indlån i en anden filial, så længe begge konti tilhører dig.
Kravene skal være afviklingsmodne:
Kun forfaldne tilgodehavender må modregnes, og banken må derfor ikke overføre indlån som afbetalinger på kassekredit, boliglån og lignende, så længe du overholder indgåede afdragsaftaler. Banken kan dog opsige et udlån til indfrielse med kort varsel, og således skabe sig et forfaldent tilgodehavende. Dette sker dog i praksis meget sjældent for privatkunder, så længe indgåede afdragsaftaler overholdes, men det er ofte brugt over for erhvervskunder.
Der skal levnes dig så meget, at du har det nødvendige til dit og din families underhold:
Det vil sige, at når du har modtaget din løn/pension/kontanthjælp eller anden indkomst, skal der levnes dig så meget, at du kan betale din husleje (inkl. el, vand og varme) og mad. Du kan dog ikke blot overføre alt til en budgetkonto for at undgå modregning, idet der alene skal være penge til din husleje (inkl. el, vand og varme) og mad.
Der kan ikke modregnes i visse øremærkede konti:
Har du indsat et beløb på en budgetkonto, hvor huslejen betales med en PBS-aftale, eller på en terminskonto, der benyttes til terminsbetalinger, kan banken ikke bruge et indestående til modregning, idet det vil bevirke, at du kommer i restance med din husleje- eller terminsbetalinger.
Andre typer øremærkede konti er alle typer af pensionskonti og pensionsopsparinger, fx i form af livrente, aldersopsparing, kapital- og ratepension, indeks- og selvpensioneringskonti.




Der henvises til nedenstående spørgsmål, som beskriver, hvordan du klager over din bank. Du skal sende din klage på et særligt klageskema, som kan findes på Pengeinstitutankenævnets hjemmeside: www.pengeinstitutankenaevnet.dk.
Klageskemaet skal udfylde, udskrives og sendes med almindelig post. Det koster 200 kr., som du får tilbage, hvis du får medhold i sagen.




Indlånskonto
En udlånskonto er det samme som et lån. Dette kan fx være en kassekredit, som er tilknyttet en af dine kontoer.
Netbank
Budgetkonto
BetalingsService/PBS
Hvis du allerede er kunde i en bank, kan det være en god idé at få talt med banken om din situation hurtigst muligt. Det skal du gøre for at få fortalt banken, hvorfor du er kommet i RKI eller Debitor Registret, samt hvordan problemet kan løses. RKI eller Debitor Registret er registreret, hvor dårlige betalere bliver registreret.
Vurderer banken, at dens risiko øges, kan der ske ændringer i dine daglige bankforretninger, hvilket kan være alt fra en tættere opfølgning til at inddrage dine kreditkort og nægte betalingsserviceaftaler.
Hvis du vil skifte til en anden bank og er registreret i RKI eller Debitor Registret, så kan den nye bank nægte dig et dankort eller andre kreditkort. De fleste banker vil ligeledes afvise at tilmelde betalingsserviceaftaler til kontoen, da disse kan medføre overtræk, som kan føre til tab for banken.




- Ønsker du at klage over noget i din bank, skal du henvende dig i den bankfilial, hvor du hører til.
- Hvis det ikke løser dit problem, har du mulighed for at henvende dig til den klageansvarlige i din bank. Lovgivningen sikrer dig, at der i alle banker er en klageansvarlig. Den klageansvarlige hjælper dig i tvister mellem dig og banken.
- Du kan få oplyst i din bankfilial, hvem der er den klageansvarlige, det fremgår også af bankens hjemmeside.
- Kan du heller ikke finde en løsning sammen med den klageansvarlige, har du mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet.




Kassekredit
Lån
Det fremgår af hver enkelt banks hjemmeside, hvem der er klageansvarlig. Når du søger efter ”Klageansvarlig”, bliver du ledt det rigtige sted hen.




På bankens hjemmeside søger du efter ”Klageansvarlig”, og så kommer der en vejledning, der kan variere lidt fra bank til bank. Der vil være et link, som du kan bruge til at klage.




Hvad kan du klage over?
Klageskema




Det er faktisk nemt at skifte bank, du skal blot henvende dig i den bank, du ønsker at skifte til, og medbringe oversigt over alle dine konti og kontonumre samt gyldig billedlegitimation i form af pas eller kørekort. I den nye bank udfyldes en overførselsanmodning, som du skal underskrive, så ordner banken resten.
Hvis du ikke har gyldig billedlegitimation i form af pas eller kørekort, skal du medbringe to andre typer af legitimation, hvoraf den ene type skal indeholde CPR-nummer, dette kan være to af følgende:
Dåbs- eller navneattest
Sundhedskort (sygesikringskort)
Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra SKAT
Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. 3 måneder gammel)
Bemærk, at mindst det ene af legitimationsbeviserne skal være sundhedskort (sygesikringskort) eller dåbs- eller navneattest. Hvis dit CPR-nummer ikke fremgår af din billedlegitimation, skal du medbringe legitimation med CPR-nummer fra listen over legitimation uden billed.




Kontoudskrifter
Når du modtager dine kontoudskrifter fra banken, er det vigtigt, at du kigger dem igennem for at tjekke, at alt er, som det skal være, og at du er bekendt med alle transaktioner. Bankerne sender ikke fysiske udskrifter mere, men forventer, at kunderne selv følger med i deres økonomi via netbank.
PBS / Betalingsservice
Når du modtager din betalingsoversigt, er det vigtigt, at du kigger den igennem for at se, hvilke regninger der skal betales næste måned. Af betalingsoversigten fremgår også eventuelle betalinger, som ikke blev gennemført sidste måned.
Overtræk
Selvom du ved overtræk betaler en høj rente til banken, er dette ikke det samme som, at du har ret til at lave overtræk på dine konti, så længe banken får deres rente. Du tager faktisk nogle penge, som du ikke har fået lov til og som tilhører banken.
Samarbejde
Forsøg altid at have et godt samarbejde med din bank, det kan gøre mange ting lettere, hvis det en dag skulle blive nødvendigt at gøre brug af den.




Når banken skal fastsætte renten på et lån eller en kredit, vurderer den, hvor stor en risiko banken løber, og hvor høj en pris du så skal give for at kunne låne pengene. Når lånet oprettes, kan renten ændre sig, hvis du bliver vurderet til at være en dårlig betaler, evt. hvis du blive registreret i RKI. Renten på lånet kan også ændre sig opad eller nedad, hvis den almindelige rente i samfundet stiger eller falder.



Som udgangspunkt benyttes en stor del af de faste indtægter til betaling af dine faste udgifter, men derudover skal der være til de daglige indkøb. Når du skal have kontanter ud af banken, kan det ske, ved at du møder personligt op i banken og hæver de penge, der skal bruges. I dag er der ikke mange, der har kontanter på sig, da man i stedet benytter kort til betaling i forretningerne.
Kreditkort
Ved et kreditkort trækkes købssummen ikke fra din konto, umiddelbart efter at indløser, typisk Nets, har fået oplysninger om transaktionen. Hvor lang tid der går, før beløbet bliver trukket på din konto, vil afhænge af den aftale, som du har med dit pengeinstitut. Fx kan det være aftalt, at du ved udgangen af hver kalendermåned betaler for månedens køb på kortet. Det kan også aftales, at du ud over løbende måned har en ekstra måneds kredit.
Eksempler på kreditkort er MasterCard.
Man kan ikke få kreditkort, hvis man står i RKI.
Debetkort
Ved et debetkort trækkes købssummen fra din konto, umiddelbart efter at indløser, typisk Nets, har modtaget oplysninger om transaktionen. Debetkort er ofte knyttet til en bankkonto. Dankort er et eksempel på et debetkort. Flere banker tilbyder en særlig form for debetkort, et såkaldt saldokontrolkort. Ved sådanne debetkort bliver det undersøgt, før du handler, om der er penge nok på din konto til at dække købssummen. Er der ikke det, afvises transaktionen.
Eksempler på saldokontrolkort er MasterCard debet, Maestro og Visa Electron.
Hvis man står i RKI, kan man anmode om et af disse kort, banken er dog ikke forpligtet til at udstede et debetkort.
Hvis du ikke overholder de aftaler, du har indgået med banken, vil banken igangsætte en rykkerprocedure. Når rykkerproceduren igangsættes, vil du modtage breve, hvor der står, at du skal bringe forholdet i orden, samt at der er pålagt et rykkergebyr.
Inkasso
Hvis forholdet ikke bliver bragt i orden som skrevet i rykkerne, vil sagen blive sendt til inkasso. Når det sker, bliver dine lån og kreditter opsagt til øjeblikkelig indfrielse.
Fogedretten
Hvis du ikke indbetaler det, du skylder, ender du med at blive indkaldt til en fogedret, hvor banken kan gøre udlæg i de ting, du ejer.
At gå i banken kan efterhånden sidestilles med at gå på kræmmermarked – der skal forhandles benhårdt om priserne, og det handler om at udvise godt købmandskab.
Det kan derfor ofte godt betale sig for dig at forsøge at forhandle dig til bedre priser eller vilkår i din bank. Her kommer derfor en lille guide til, hvordan du gør dette nemmest og mest effektivt. Guiden kan også bruges, hvis du ønsker at forhandle dig til udvidelse af kredit eller lån.
Guide til forhandling
For at være i en god forhandlingssituation kræver det selvfølgelig at banken anser dig som en god kunde, men hvordan defineres dette? Her kommer et par korte facts:
– Gode bankkunder er typisk kunder med et stort forretningsomfang – her ses primært på, om kunden har store udlån, banken kan tjene på, eller om kunden har store indlån, som investeres – gerne i investeringsforeninger eller på pensionsprodukter, da dette giver en pæn indtjening.
– Kravet kan også opfyldes, ved at banken forventet gode forretningsmuligheder på sigt. Dette vurderes primært ud fra, om kunden er ung og i gang med en uddannelse – jo højere uddannelse des bedre, da kunden så formentlig vil få en højere løn og dermed større forretningspotentiale.
– Gode bankkunder betaler til tiden og har aldrig overtræk på deres konti. Dette krav kan dog lempes en smule for studerende, da deres økonomi forventes forbedret på sigt.
– Gode kunder er selvsagt dem, som ikke giver tab. Så folk med gode stabile job, som over flere år har vist, at de kan styre deres økonomi, er i kombination med de øvrige ovenstående krav i høj kurs.
Forberedelse til forhandling
Når du skal forhandle med din bank, bør du være godt forberedt og gøre dit hjemmearbejde ordentligt – Du bør derfor følge disse guidelines:
– Undersøg, hvad du betaler i renter for alle dine kreditfaciliteter, og hvad du får i rente for dine indlån, samt hvilke gebyrer du har betalt det seneste år.
– Undersøg din banks priser – de skal være tilgængelige via bankens hjemmeside. Mange banker har et prisspænd, du kan derfor se, hvor i spændet du ligger. I nogle banker er der forskel på prisen, i forhold til hvilket segment du tilhører. Undersøg derfor, hvilket segment du er i, og hvad der skal til for at skifte til et bedre segment.
– Når du har undersøgt, hvad du betaler i dag og hvad din egen bank kan tilbyde, bør du undersøge, hvad andre banker kan tilbyde – dette gøres nemmest via www.mybanker.dk
– Når du har undersøgt, hvad andre banker kan tilbyde, kan du med fordel kontakte nogle af disse og få et tilbud på skrift. – Dette kan bruges over for din nuværende bank til at presse prisen.
– Hvis din nuværende bank ikke kan tilbyde dig lige så gode priser, kan du overveje at benytte dig af tilbuddet fra en af de andre banker.
Det er faktisk nemt at skifte bank, den nye bank ordner det hele, du skal blot skrive under på, at den skal flytte dit engagement, så klarer banken resten.
Du kan læse mere om, hvordan du skifter bank, under punktet ”Hvordan skifter jeg bank”
Modregning betyder, at banken må tage en del af det, der står på dine konti, til at dække, hvad du skylder banken. Den andel, som banken må tage, er ikke et fast beløb, men en vurderingssag.
Opretter din nye bank ikke en NemKonto med det samme, kan det skyldes, at banken vil undersøge risikoen for blandt andet hvidvaskning. Derfor kan du godt risikere at blive sendt hjem igen uden en NemKonto, men at du så skal returnere til banken igen et par dage senere, hvor de så vil have oprettet en NemKonto eller give dig et begrundet afslag.
Skriftlig begrundelse
Hvis en bank nægter at oprette en NemKonto, uden at du får en individuel og saglig begrundelse, bør du i første omgang bede banken om en skriftlig begrundelse, samt bede om navnene på dem, du har talt med. Hvis du optræder anstødeligt eller truende ved besøget i banken, kan dette bruges som en saglig og individuel begrundelse for at nægte at oprette kontoen.
Hvis du har gæld til din bank, og du ikke betaler, hvad du skylder, kan banken have modregningsret. Der er dog nogle forudsætninger, som skal være opfyldt:
Kravene skal bestå mellem de samme to parter:
Banken kan ikke nedbringe din gæld ved at modregne i din ægtefælles indlånskonti, da ægtefæller ikke hæfter for hinandens gæld, selv om de har fælleseje. Det samme gør sig gældende, hvis I blot er samlevende. Samtlige filialer af samme bank betragtes som én samlet enhed, og udlån i én filial kan derfor modregnes med indlån i en anden filial, så længe begge konti tilhører dig.
Kravene skal være afviklingsmodne:
Kun forfaldne tilgodehavender må modregnes, og banken må derfor ikke overføre indlån som afbetalinger på kassekredit, boliglån og lignende, så længe du overholder indgåede afdragsaftaler. Banken kan dog opsige et udlån til indfrielse med kort varsel, og således skabe sig et forfaldent tilgodehavende. Dette sker dog i praksis meget sjældent for privatkunder, så længe indgåede afdragsaftaler overholdes, men det er ofte brugt over for erhvervskunder.
Der skal levnes dig så meget, at du har det nødvendige til dit og din families underhold:
Det vil sige, at når du har modtaget din løn/pension/kontanthjælp eller anden indkomst, skal der levnes dig så meget, at du kan betale din husleje (inkl. el, vand og varme) og mad. Du kan dog ikke blot overføre alt til en budgetkonto for at undgå modregning, idet der alene skal være penge til din husleje (inkl. el, vand og varme) og mad.
Der kan ikke modregnes i visse øremærkede konti:
Har du indsat et beløb på en budgetkonto, hvor huslejen betales med en PBS-aftale, eller på en terminskonto, der benyttes til terminsbetalinger, kan banken ikke bruge et indestående til modregning, idet det vil bevirke, at du kommer i restance med din husleje- eller terminsbetalinger.
Andre typer øremærkede konti er alle typer af pensionskonti og pensionsopsparinger, fx i form af livrente, aldersopsparing, kapital- og ratepension, indeks- og selvpensioneringskonti.
Der henvises til nedenstående spørgsmål, som beskriver, hvordan du klager over din bank. Du skal sende din klage på et særligt klageskema, som kan findes på Pengeinstitutankenævnets hjemmeside: www.pengeinstitutankenaevnet.dk.
Klageskemaet skal udfylde, udskrives og sendes med almindelig post. Det koster 200 kr., som du får tilbage, hvis du får medhold i sagen.
Indlånskonto
En udlånskonto er det samme som et lån. Dette kan fx være en kassekredit, som er tilknyttet en af dine kontoer.
Netbank
Budgetkonto
BetalingsService/PBS
Hvis du allerede er kunde i en bank, kan det være en god idé at få talt med banken om din situation hurtigst muligt. Det skal du gøre for at få fortalt banken, hvorfor du er kommet i RKI eller Debitor Registret, samt hvordan problemet kan løses. RKI eller Debitor Registret er registreret, hvor dårlige betalere bliver registreret.
Vurderer banken, at dens risiko øges, kan der ske ændringer i dine daglige bankforretninger, hvilket kan være alt fra en tættere opfølgning til at inddrage dine kreditkort og nægte betalingsserviceaftaler.
Hvis du vil skifte til en anden bank og er registreret i RKI eller Debitor Registret, så kan den nye bank nægte dig et dankort eller andre kreditkort. De fleste banker vil ligeledes afvise at tilmelde betalingsserviceaftaler til kontoen, da disse kan medføre overtræk, som kan føre til tab for banken.
- Ønsker du at klage over noget i din bank, skal du henvende dig i den bankfilial, hvor du hører til.
- Hvis det ikke løser dit problem, har du mulighed for at henvende dig til den klageansvarlige i din bank. Lovgivningen sikrer dig, at der i alle banker er en klageansvarlig. Den klageansvarlige hjælper dig i tvister mellem dig og banken.
- Du kan få oplyst i din bankfilial, hvem der er den klageansvarlige, det fremgår også af bankens hjemmeside.
- Kan du heller ikke finde en løsning sammen med den klageansvarlige, har du mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet.
Kassekredit
Lån
Det fremgår af hver enkelt banks hjemmeside, hvem der er klageansvarlig. Når du søger efter ”Klageansvarlig”, bliver du ledt det rigtige sted hen.
På bankens hjemmeside søger du efter ”Klageansvarlig”, og så kommer der en vejledning, der kan variere lidt fra bank til bank. Der vil være et link, som du kan bruge til at klage.
Hvad kan du klage over?
Klageskema
Det er faktisk nemt at skifte bank, du skal blot henvende dig i den bank, du ønsker at skifte til, og medbringe oversigt over alle dine konti og kontonumre samt gyldig billedlegitimation i form af pas eller kørekort. I den nye bank udfyldes en overførselsanmodning, som du skal underskrive, så ordner banken resten.
Hvis du ikke har gyldig billedlegitimation i form af pas eller kørekort, skal du medbringe to andre typer af legitimation, hvoraf den ene type skal indeholde CPR-nummer, dette kan være to af følgende:
Dåbs- eller navneattest
Sundhedskort (sygesikringskort)
Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra SKAT
Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. 3 måneder gammel)
Bemærk, at mindst det ene af legitimationsbeviserne skal være sundhedskort (sygesikringskort) eller dåbs- eller navneattest. Hvis dit CPR-nummer ikke fremgår af din billedlegitimation, skal du medbringe legitimation med CPR-nummer fra listen over legitimation uden billed.
Kontoudskrifter
Når du modtager dine kontoudskrifter fra banken, er det vigtigt, at du kigger dem igennem for at tjekke, at alt er, som det skal være, og at du er bekendt med alle transaktioner. Bankerne sender ikke fysiske udskrifter mere, men forventer, at kunderne selv følger med i deres økonomi via netbank.
PBS / Betalingsservice
Når du modtager din betalingsoversigt, er det vigtigt, at du kigger den igennem for at se, hvilke regninger der skal betales næste måned. Af betalingsoversigten fremgår også eventuelle betalinger, som ikke blev gennemført sidste måned.
Overtræk
Selvom du ved overtræk betaler en høj rente til banken, er dette ikke det samme som, at du har ret til at lave overtræk på dine konti, så længe banken får deres rente. Du tager faktisk nogle penge, som du ikke har fået lov til og som tilhører banken.
Samarbejde
Forsøg altid at have et godt samarbejde med din bank, det kan gøre mange ting lettere, hvis det en dag skulle blive nødvendigt at gøre brug af den.
Når banken skal fastsætte renten på et lån eller en kredit, vurderer den, hvor stor en risiko banken løber, og hvor høj en pris du så skal give for at kunne låne pengene. Når lånet oprettes, kan renten ændre sig, hvis du bliver vurderet til at være en dårlig betaler, evt. hvis du blive registreret i RKI. Renten på lånet kan også ændre sig opad eller nedad, hvis den almindelige rente i samfundet stiger eller falder.